דפים

יום שלישי, 25 בספטמבר 2007

Lee Morgan: 1956-1958


בשנת 1956, כשהוא רק בן 18, החל Lee Morgan, אחד החצוצרנים המוערכים והפוריים של עולם הג'אז, את הקריירה המקצועית שלו.

קצת היסטוריה:

Morgan נולד בפילדלפיה בשנת 1938, ובגיל 18 כבר רשם הישיגים שמוסיקאים רבים יכלו רק לחלום עליהם:

הוא ניגן ב big band של Dizzy Gillespie ("Diz") ואפילו זכה לנגן שם סולואים (אין זה טרוויאלי, מכיוון ש Diz, היה חצוצרן מחונן בעצמו והעדיף מטבע הדברים לקחת לעצמו את רוב קטעי הסולו), הוא הקליט מספר אלבומים (בעיקר עם Diz ועם Hank Mobley) ונחשב כבר בתחילת דרכו כיורש של Clifford Brown ("Brownie") שמת באותה שנה והוא רק בן 26.

שנתיים לאחר מכן יצטרף Lee Morgan ל Jazz Messengers של Art Blakey ויהפוך למוסיקאי המזוהה ביותר עם ההרכב הזה (חוץ מ Blakey כמובן) ולאחד האייקונים של הלייבל Blue Note, אבל בואו לא נקדים את המאוחר.

1956-1968 – בציר מיוחד:

השנתיים שעברו על Lee Morgan בתחילת הקריירה שלו, עד להצטרפות ל Messengers תועדו בהקלטות רבות שנותנות הזדמנות נדירה להאזין להתפתחות ולהתגבשות של גאון מוסיקלי צעיר ממש בתחילת דרכו.

אחרי שנחשפתי להקלטות היותר מאוחרות של Morgan ויש כאלה בשפע, שמעתי אותו באלבום המצויין Candy (שהוקלט ברביעיה עבור Blue Note) ופשוט לא האמנתי למשמע אוזני. היו שם כל היסודות המאפיינים את נגינתו המאוחרת יותר, האלגנטיות, הבטחון, הרהיטות, האמירה האישית, התעוזה המעוף, היופי המזוקק ובמיוחד הניצוץ המיוחד הזה שיש רק לגאונים מסוגו, אבל היו שם גם המון השפעות של Diz ושל Brownie, גם בצליל וגם בגישה, והמון נסיונות לעשות משהו קצת אחר, ובעיקר היו שם הרבה פחות מניירות שעם השנים Morgan כנראה גילה שהן "עובדות" על הקהל ואימץ אותן בנגינתו. לא הצלחתי למחוק את החיוך מהפרצוף במשך כמה ימים.

חרשתי את ההקלטה הזו הלוך ושוב וחיפשתי בנרות אחר הקלטות נוספות מאותה תקופה, אך לשווא. את הדיסק Candy עצמו מצאתי באורח פלא במחיר מגוחך במדף המציאות ב"פיקדילי" ז"ל אבל למרבה הצער הסתבר לי שכל ההקלטות של Morgan משנות החמישים עבור Blue Note כמוביל הן OOP (ראשי תיבות של Out Of Print, או בעברית פשוטה – בלתי ניתנות להשגה מכיוון שאינן מודפסות עוד).

חקרתי קצת לעומק וגיליתי שבסך הכל הוציא Morgan ששה אלבומים תחת שמו ב Blue Note בין השנים 1956-1958, כולם OOP. האלבום Candy, שכאמור, כבר היה ברשותי הוא השישי והאחרון מביניהם.

ואז בניגוד לכל הגיון - גמרתי אומר להשיג את כולם. יקח כמה זמן שיקח, יעלה כמה שיעלה.

המשך יבוא...

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

...מענין, מסקרן ו
מותח

אפי

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin